الأربعاء، 13 أبريل 2011

معقول فيه حد في الدنيا مبيحبش فيروز !؟





فلاش بـــــــــــــــاك


كنت في الصف الأول الإعدادي تقريبا"
و كانت تلك هي الجمله التي قلتها لأخي الذي يكبرني بسنتين  بعد أن مل من كثرة سماعي لفيروز  وشبه إحتكاري لجهاز الكاسيت  أثناء المذاكره
و كان كلما أراد أن يستبدل فيروز أو منير أو الحجار ( اللي كرههم بسببي طبعا ) بأي من عمرو دياب أو  فؤاد أو غيرهم كنت أقول له مستنكرا"
( يا راجل هوه فيه حد في الدنيا مبيحبش فيروز ) !؟
لأني و بكل المقاييس الفكرية لي أّنذاك كنت أؤمن بأنه
لا يـُـعقل و من غير المنطقي أن يوجد من لا يحب صوت فيروز سواء كان كبيرا" أم صغيرا"  , جاهلا" أو مثقفا"
و لكنه من شدة غيظه قال لي ذات مره 
( إنته ليه حاسس إن كل الناس المفروض تحب صوتها و أغانيها زيك كده ؟! , ما يمكن أنا مثلا مش شايف إن صوتها حلو بالمره ولا و ساحر ولا حاجه و يمكن أكون شايف إن صوتها وحش جدا كمان )
هذه الجمله
 إستوقفتني
 و جعلتني أفكر ... و لكنه  ليس تفكيرا" علي مستوي الأذواق و إختلافها و ... ألخ
 لكن تفكيرا" أعمق بكثير
فلقت حدثت نفسي و قلت
(  كلامه صحيح و منطقي , طب ما مثلا يعني  يمكن كمان اللون إللي أنا بشوفه و بقول عليه  أحمر يكون هوه شايفه بعنيه  لون تاني خالص بس بيقول عليه أحمر برضوا  )
.
.
تلك كانت هي بداية رحلتي مع ... الطرطشـــــات الفكـــريه  ........................................
.
.

هناك تعليق واحد:

  1. هههههههههه
    بتفكرنى بنفسى وانا فى ابتدائى
    كنت فاكرة الدنيا كلها عبارة عن المكان الل انا فيه بس ..وان انا البطل الوحيد فى الصورة .وان اى حاجة بتحصل بعيد عنى دى مجرد كواليش للمشهد اللى جاى ..اللى اكيد برده انا هكون البطلة فيه

    يااااااه..بجد اد ايه الواحد كان برئ او ساذج او حابب يكون كدا

    ردحذف